Yt-tilanne


 

Yhteistoiminta neuvottelut aloitettu 23.3.2020 Meyer Turku oy:n telakalla

 

Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä

Tuotannollisista ja taloudellisista syistä johtuen Meyer Turku Oy on 23.3.2020 aloittanut yhteistoimintaneuvottelut telakalla. Meyer Turku Oy:n tuotannollinen ja taloudellinen tilanne on kehittymässä nopealla aikataululla sellaiseen suuntaan, että ei ole edellytyksiä pitää tuotantoa täysimittaisesti käynnissä materiaali- ja resurssipulasta johtuen. Jotta yhtiö selviää tästä vaikeasta tilanteesta, on henkilöstöä todennäköisesti lomautettava määräaikaisesti enintään 90 päivän ajaksi kuluvan kevään ja tulevan kesän aikana. Toteutuessaan lomautukset tulevat koskemaan kaikkia yhtiön toimintoja ja henkilöitä.

Ensisijaisina toimenpiteinä pyritään käyttämään pekkasia, keräilytunteja, sekä sopimaan vuosilomien siirroista.

 


 

Julkaisemme tässä poikkeuksellisesti toimitusjohtajan puheen, koska se sisältää telakan yt-tilanteen kannalta tärkeää informaatiota.

Meyer Turku Oy on aloittanut tänään aikaisempaa laajemmat yhteistoimintaneuvottelut

 

Arvion mukaan omaa henkilöstön määrää supistetaan mahdollisesti 450:llä henkilöllä.

 

Olemme tänään aloittaneet aikaisempaa laajemmat yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelut koskevat kaikkia henkilöstöryhmiä.

 

Tulemme neuvottelemaan mahdollisista vähentämistoimenpiteistä, joita ovat erilaisia työaika- ja tehtäväjärjestelyt, eripituiset lomautukset sekä irtisanomiset. Alustavan arvion mukaan oman henkilöstön vähennystarve on noin 450 henkilöä. Lisäksi eri pituiset lomautukset ja muut työaikajärjestelyt tulevat koskemaan noin 900 henkilöä. Mahdolliset vähentämistoimenpiteet toteutetaan neuvottelujen päätyttyä kesän ja syksyn 2020 aikana.

 

Katso intran videosta tai lue alta toimitusjohtaja Jan Meyerin puhe, jossa yhtiön tilannetta ja tähän tilanteeseen johtaneita lähtökohtia selvennetään.

 

”Hyvät laivanrakentajat

 

Minulla on tänään teille vakavaa ja tärkeää asiaa. Mutta ensin haluaisin selventää taustoja.

 

Kun tulimme Turkuun vuonna 2014, pystyimme heti varmistamaan kaksi tilausta: Mein Schiff 5 ja Mein schiff 6. Sen jälkeen neuvottelimme uusia tilauksia. Rakensimme hyvän tilauskirjan ulottumaan vuoden 2025 alkuun. Tämä tilauskirja ja asiakkaamme vaativat meitä kuitenkin käynnistämään erittäin mittavan, mutta toteutettavissa olevan tuotannon kasvuohjelman. Tämä ohjelma vaati meitä ensin kasvattamaan tuotantoamme vuodesta 2014 kaksinkertaiseksi Oasis-tasolle, jolla olemme nyt, ja sen jälkeen jälleen kaksinkertaistamaan tuotantomme vuoteen 2023 mennessä. Olemme investoineet ja rekrytoineet tämä tuotannon kasvu mielessä jo etukäteen, valmistautuen tähän todennäköisimpään ja myös sopimusten mukaiseen tulevaisuuteemme. Kunnes koronavirus iski.

 

Kuten selitin edellisessä puheessani, uskon yhä, että ihmiset haluavat lähteä risteilyille ja myös uusille risteilylaivoille on tarvetta. Toistaiseksi tilanne on kuitenkin erittäin vakava. Vuonna 2020 risteilyoperaattoreilla ei ole lähes ollenkaan tuloja, minkä takia he kärsivät erittäin isoja tappioita. Yleisesti oletetaan, että risteileminen palautuu vähitellen tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa, joten myös ensi vuodesta tulee vaikea asiakkaillemme. Vuonna 2022 risteilyoperaattoreilla on jälleen mahdollisuus tehdä voittoa. Näiden voittojen turvin he voivat tehdä uusia laivatilauksia. Tämän takia näyttää todennäköiseltä, että uusia laivatilauksia ei maailmassa saada ennen vuotta 2023. Ei kuulosta ehkä kovin kaukaiselta, mutta tämän seuraus on, että Turusta, Papenburgista tai muilta maailman telakoilta ei valmistu uusien tilauksien risteilylaivoja ennen vuotta 2026. Jopa meidän tilauskirjallamme tuo 2026 on kaukana. Olemme kriisissä, joka on vakavampi kuin syyskuun 11. päivän terrori-iskut, emmekä voi sulkea tilanteessa silmiämme.

 

Tämän takia neuvottelemme nyt asiakkaidemme kanssa tilauskirjan venyttämisestä vastataksemme asiakkaidemme vähentyneeseen kysyntään ja varmistaaksemme työtä myös vuosille 2025 ja 2026. On erittäin epätodennäköistä, että saisimme muuten uusia laivatilauksia noille vuosille, jolloin meillä ei olisi lainkaan maksettua työtä. Haluamme myös välttää tilausten peruutuksia, mikä on erittäin tärkeää.

Mitään ei ole vielä päätetty ja keskustelemme edelleen, mutta tilauskirjan venyttäminen on todennäköisin vaihtoehto. Sen kanssa pystymme myös jatkamaan toimintaamme. Uusi tuotantomäärämme olisi lähellä aikaisempaa Oasis-tasoa ja tämän päivän tasoa – yksi suuri alus vuodessa.

 

Ikävä kyllä tähän uuteen tilanteeseen sopeutuminen vaatii voimakkaita toimia, mikä tulee selväksi, kun katsomme mitä kaikkea teimme ennen koronaa:

 

Teimme kaikki kovasti töitä, jotta selviämme tuotannon kasvun tarpeesta, investoimme etukäteen, jotta saamme uudet laitteet toimimaan silloin, kun niitä tarvitaan – ei lainkaan helppoa. Samaan tapaan olemme rekrytoineet uusia työntekijöitä jo ennen varsinaista tuotannon kasvua, sillä työhön perehtyminen vaatii kuukausia tai jopa vuosia. Niinpä meidän oli pakko toimia ajoissa.

 

Nyt tässä uudessa tilanteessa vähennämme investointeja. Toisaalta meidän ei enää tarvitse saavuttaa isoja tuotannon kasvulukuja, joten emme tarvitse enää kaikkia suunniteltuja investointeja. Samalla olemme kuitenkin toisen haasteen edessä: meidän täytyy kattaa sekä investointien että muut kiinteät kulumme pienentyneellä tuotannolla. Tämä on vaikeaa, ja tästä syntyy kulurakenneongelma jo olemassa olevan kulurakenneongelman päälle (tulen tähän vielä myöhemmin). Investointien ja muiden toimien lisäksi meidän on nyt pakko harkita myös kivuliaita muutoksia omassa organisaatiossamme.

 

Tämän takia aloitamme nyt neuvottelemaan henkilöstön edustajien kanssa eri toimista, mukaan lukien merkittävästä määrästä irtisanomisia täällä Turussa. Toimet koskevat kaikkia organisaation osia ja tasoja.

 

Olen erittäin pahoillani tilanteesta, ikävä kyllä meidän on pakko toimia tilanteessa näin.

 

Jos emme toimi nyt, turkulainen laivanrakennus kohtaisi nopean ja varman lopun. Ei ehkä huomenna, mutta lähivuosina.

 

Julkaisemme myös viime vuoden talouslukumme tällä viikolla. Vuonna 2019 teimme tappiota 110 miljoonaa euroa. 110 miljoonaa euroa noin miljardin liikevaihdosta. 110 miljoonaa. Kerroin aikaisemmin, että vuoden 2019 tulos tulisi olemaan historiallisen huono. Uskon, että nämä luvut sopivat tuohon määrittelyyn. Tappiot johtuvat Costa Smeraldan valmistumisen ongelmista, myöhästymissakoista sekä tulevien laivojen varauksista. Costa Smeralda ja vuoden 2019 tulos paljastavat selvästi, että olemme liukuneet vakavaan kulurakenneongelmaan.

 

Tuotannon kasvuohjelma on nyt ohi, ja tämä on myös mahdollisuus. Meidän täytyy kuitenkin tehdä isoja muutoksia myös siinä, miten itse työskentelemme ja miten työskentelemme verkostomme kanssa.

 

Vuonna 2014 Turun telakka oli veitsen terällä, kuten moni teistä tietää. Myös minä tiedän, henkilökohtaisesta kokemuksesta. Meyerin perhe haluaa omistajina toimia tässä tilanteessa eri tavalla kuin aikaisemmat omistajat. Olemme sitoutuneita Turun telakkaan, ja haluamme rakentaa tänne pitkän aikavälin kestävän tulevaisuuden. Haluamme säilyttää Turun telakan laivanrakennuksen ytimen.

 

Kiitos,

Jan Meyer, toimitusjohtaja